Apple, technológia és zene

iPad és zene

Hangszertípusok az iPaden

2010. október 07. - Tepi

Az iPad technológiája többféle hangszermegvalósítást tesz lehetővé, ezeket mutatom be a következő bejegyzésben képekkel, példákkal.

 

Zongora, billentyűsök

Az egyik legegyszerűbb fajtái az iPad zenei szoftvereinek. A képernyőn nem látunk sokkal többet, mint egy zongora billentyűinek egy részét és az érintőképernyő segítségével szólaltathatjuk meg a (jobbára hangmintavételezésen alapuló) zongoraszólamokat. Egyes alkalmazások képesek kíséretként ritmust és/vagy akkordokat játszani az általunk játszott szólam alá, ezzel növelve a játékélményt. 

 

 

Hangszerutánzatok

A következő csoportba olyan  hangszeralkalmazások sorolhatók, amelyek különféle, a valóságban létező hangszert utánoznak illetve másolnak le oly módon, hogy a hangszer valóságos képén lehet "játszani" és mintavételezett hangszínek formájában áll elő a dallam. Ezek a hangszeralkalmazások abban hasonlítanak egymásra, hogy kezelésük megegyezik a valóságos hangszer kezelésével, tehát az érintés módja, a fúvós hangszerek fújása követi a valóságot. Jó példa erre az Ocarina és az Odd:Hang nevű alkalmazás. 

Szekvenszerek

Biztosan sokan emlékeznek a kilencvenes évek elején a .MOD korszakra, amikor (majdnem) mindenki trackerekben készített zenét: ScreamTracker, Impulse Tracker és társai. Ezekben a programokban a zenei hangokat egy rácsban kellett elhelyezni, az oszlopok jelentettek egy hangsávot (.MOD esetében 4-et pl.), míg a sorok (általában 32 vagy 64) az időtengelyt. Ezek a patternek - egymás után helyezve - alkották a zenét. Manapság szekvenszernek is hívják ezeket a programokat, és iPaden is találhatók szép számmal olyan alkalmazások, amelyek ezt a zenekészítési módot követik (esetlegesen az oszlopok és sorok felcserélésével). Legjellemzőbb alkalmazás az iSequence.

 

 

Hardverutánzatok

Egyre több hangszergyártó készíti el meglévő hardvereszközeit mobileszközökre, többek között ilyen a KORG is, akik egy régebbi, ELECTRIBE névre keresztelt grooveboxát készítették el iELECTRIBE néven, és gyakorlatilag mindent tud, amit a vas, kivéve az árát: míg a hardver 500 dollárba kerül, addig az iELECTRIBE 20 dollárért kapható az AppStoreban. 

Reaktív hangszerek

Az érintőképernyő, a giroszkóp, a mikrofon és az egyéb érzékelők, amelyek egy iPadben megtalálhatóak, kiválóan alkalmasak arra, hogy azáltal tegyenek élővé, változóvá egy zenét vagy hangkörnyezetet, hogy megérintjük, megrázzuk, belebeszélünk az eszközbe. Bizonyos szoftverek "beleépítik" a generált dallamokba a környezetből érkező "ingereket" és sosem készül két ugyanolyan zene. Az egyik legjobb reaktív alkalmazás az RJDj.

Újfajta megközelítések

Épp a napokban, október 5-én adták át a Billboard Music App Awards-ot, amelynek egyik kategóriáját a Best Music Creation App díjat Jordan Rudessnek ítélték a MorphWiz nevű hangszerért. Ez az alkalmazás egy igen kézreálló és érdekes eszköz, amelyben egy függőleges rácsozat alkotja a hangokat, tehát a vízszintes irányú érintéssel a hangmagasságot változtatjuk, míg a fügőleges mozgásokkal egyéb paramétereit, például torzítást, flangert, echot. Így egy igen mozgalmas, élő hangélményt nyújt és még látványos is: koncerten a vizuális hatás része lehet.

A későbbi cikkekben részletesebben is foglalkozunk ezekkel az alkalmazásokkal.

A bejegyzés trackback címe:

https://ipadzene.blog.hu/api/trackback/id/tr402350285

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Fogdosás 2010.10.08. 13:10:35

Itt ez az új mánia, a tablet. Persze már sok éve léteznek érintőképernyős notebookok, de ez most valami egészen más, és mind úgy néz ki, mint az Apple iPad.A remek amerikai cég az elmúlt évtized során bebizonyította, hogy szakterülete az ember-kiborg-k...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.